امت اسلام در انتظارتشکیل دولت مقتدر اسلامی


امت اسلام در انتظارتشکیل دولت مقتدر اسلامی
آیات و روایات اسلامی خبر از جهانی شدن کلمه توحید و تحقق وعده الهی می دهند ( انّهُ کانَ وَعدَهُ مَأتیّاً – وعده خدا انجام شدنی است - مریم / 61) مسلمانان به امید تحقق این وعده همه سختی ها را به جان خریده و دست از فرامین حق برنداشتند و با این امید به مبارزه با طواغیت زمانهای مختلف پرداختند . در تمام شکست ها و پیروزیهای این مبارزات سخن از پیروزی نهایی مردان خدا بر شیاطین و استقرار حکومت صالح و عادل بر روی زمین است (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكمْ وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ لَيَستَخْلِفَنَّهُمْ فى الأَرْض -‏ خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد- نور / 55 )
اگر به اعتقاد مسلمانان، ظهور حضرت مهدی (عج) و شکل گرفتن آن جامعه موعود نباشد ، اجرایی بودن تمام آرمانهای دین در عالم واقع زیر سوال می رود . به تعبیر دیگر در صورت نبودن اعتقاد به تشکیل حکومت مهدوی ، در مقابل بسیاری از توصیه های اجتماعی دین و تصویری که از جامعه مطلوب دینی ارائه می دهد به راحتی می توان گفت که : دستورات و آرمانهای دین خیلی خوب است ولی شدنی و دست یافتنی نیست . یعنی اگر باور نداشته باشیم که تمام دین به صورت فراگیر و پایدار در این عالم تحقق پیدا خواهد کرد، همه دین ما زیر سوال خواهد رفت .
مقام معظم رهبری (مدظله) می فرمایند : اگر مهدویت نباشد ، معنایش این است که همه تلاشهای انبیا ، همه این دعوتها ، این بعثتها ، این زحمات طاقت فرسا ، اینها همه اش بی فایده باشد ، بی اثر بماند . بنابر این ، مساله مهدویت یک مساله اصلی است . جزو اصلی ترین معارف الهی است . لذاست که در همه ی ادیان الهی تقریبا – حالا تا آنجایی که ما اطلاع داریم – یک چیزی که لبّ و معنای حقیقی آن همان مهدویت است ، وجود دارد . ( بیانات در دیدار اساتید و فارغ التحصیلان تخصصی مهدویت  18/04/ 1390 )
با توجه به اینکه حضرت مهدی (عج) با پایبندی به تمام اصولی که رسول مکرم اسلام (ص) و جانشینان ایشان (ع) به آنها مقید بودند جامعه موعود را تشکیل خواهند داد، سوالی به ذهن می رسد و آن اینکه آیا حق دوباره دچار مظلومیت نخواهد شد ؟ آیا با رعایت این اصول الهی و انسانی، دوباره منافقین و معاندین از فرصت پیش آمده سوء استفاده نخواهند کرد ؟ آیا امام مهدی نیز مانند پدران خویش این راه را با جگری سوزان و خون دل ادامه خواهند داد؟ با شرایط اجتماعی که در دوران ائمه هدی بود اگر ظفری قابل دسترسی بود ایشان به آن دست می یافتند وجامعه دینی تحقق پیدا می کرد . حضرت علی (ع) در خطبه ای برای یارانشان ، به 30 مورد از بدعت ها و احکام اجرا نشده در زمان حکومتشان اشاره می کند که به دلیل عدم ظرفیت جامعه و حفظ وحدت ، متعرض آنها نشده است .در این خطبه قبل از برشمردن این موارد ، می فرماید : " و اگر بخواهم مردم را به ترک این بدعت های مخالف سیره پیامبر وادارم و احکام تغییر یافته را به موضع خود برگردانم و به همان روش که در زمان رسولخدا (ص) بود تبدیل سازم ، لشکریانم از گردم پراکنده شوند ، تاجایی که خودم تنها بمانم و یا با شمار اندکی از شیعیانم که فضل و وجوب امامت مرا از روی کتاب خدا و سنت پیامبرش می شناختند [تنها بمانم] . کافی ج 8. این خطبه بخوبی از عدم استقرار اسلام کامل در زمان حکومت علوی حکایت دارد.
با توجه به فقرات دعای ندبه چنین به نظر می رسد که شرایط دوران ظهور متفاوت با شرایط قبل از آن خواهد بود و حکومت حضرت مهدی (عج) تفاوت بسیاری با زمان حکومت پیامبر اسلام و علی (ع) خواهد داشت . (...  كجاست آن مهيّا گشته براى ريشه كن كردن ستمكاران، كجاست آن كه برای راست نمودن انحراف و كجى به انتظار اويند، كجاست آن اميد شده براى از بين بردن ستم و دشمنى، كجاست آن ذخيره براى تجديد فريضه ها و سنّت ها، كجاست آن برگزيده براى بازگرداندن دين و شريعت، كجاست آن آرزو شده براى زنده كردن قرآن و حدود آن، كجاست احياگر نشانه هاى دين و اهل دين، كجاست درهم شكننده شوكت متجاوزان، كجاست ويران كننده بناهاى شرك و دورويى، كجاست نابودكننده اهل فسق و عصيان و طغيان، كجاست دروكننده شاخه های گمراهى... ).
یکی از ویژگیهای امام زمان ، مقتدر بودن ایشان است که در فراز هایی از دعای ندبه که در بالا به آن اشاره شد کاملا مشهود است .
اقتداردر لغت به معنای توانایی داشتن ، توانا شدن و استطاعت است . امام مقتدر، امامی است که منفعل نبوده و به دلیل اقتداری که ناشی از بصیرت و قوت ایمان شیعیان او است ، اجازه نمی دهد هیچ امری به او تحمیل شود . دیگر زمان امام علی (ع) نخواهد بود که فرمود : لَقَد کُنتُ اَمسِ اَمیراً فأصبَحتُ الیَومَ مَأموراً ( تا دیروز من امیر بودم و فرمان می دادم ، و امروز شما به من فرمان می دهید ) امام دوازدهم هیچ تحمیلی را برنمی تابد و در مقابل آن مقتدرانه می ایستد .
مردمان ظهور با شرایط ویژه ای روبرو خواهند شد . بنابر روایات وارده امام زمان (عج) خصوصیتهای منحصر به فردی دارد که تحلیل رفتار های وی برای مردمی که خود را برای ظهور ایشان آماده نکرده است بسیار دشوار خواهد بود . اگر آمادگی برخورداری از یک امام عالِم مطلق و عاقل کامل و بسیار مقتدر را نداشته باشیم نه تنها نمی توانیم رفتارهای او را تحلیل کنیم بلکه در جاهایی هم به مخالفت با ایشان اقدام خواهیم کرد .   
بر اساس آیات قرآن انسان در همه زمانها مورد آزمایش الهی قرار میگیرد . این امتحانات گاهی بسیار حیاتی بوده و به اوج جدیت و اهمیت می رسند . امتحانات آخرالزمان که ائمه هدی ما را از آنها ترسانده اند ، جدی ترین امتحانات و فتنه ها هستند. امام صادق (ع) فرمودند : ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می گیرند .
منتظران ظهور باید آمادگی خود را برای برخورداری از امامی که ( عالم به اسرار غیب ) است و ( برخوردار از الهام الهی ) است و به (حکم داودی)قضاوت می کند ، پیدا کنند . این خصوصیات از مقتدر بودن حضرت خبر می دهد که چگونه در مسند قضاوت بدون نیاز به بینه و با استناد به الهام و علم الهی قضاوت خواهد کرد .  مواجهه با امامی که افق درک و فهم او بسیار بالاتر از ماست و به دلیل رفع محدودیتها و مظلومیتها مطابق علم خود عمل می کند ، کار راحتی نیست . همانطوریکه در آیات قرآن داستان حضرت موسی و خضر(ع) و پیچیدگی عمل به علم ظاهر و علم الهی را مشاهده می کنیم و اینکه آیا بدون آماده شدن برای درک این اقتدار می توان با آن روبرو شد ؟
بشر در طول تاریخ ، با موضوع مظلومیت اولیاءالله انس گرفته است و به همین دلیل مواجهه با امام مقتدر و تغییر این ذهنیت برای بشر کمی دشوار است و بهمین جهت پس از ظهور برخی به حضرت اعتراض خواهند کرد و خواهند گفت که ایشان فرزند پیغمبر نیست . مگر می شود پسر پیغمبر اینقدر با شدت و اقتدار برخورد کند ؟ این برای اولین بار است که در طول تاریخ انبیا و اولیای الهی ، مردم با چنین امام و پیشوایی با این خصوصیات روبرو می شوند . اکثر مردم تصورشان از یک آدم خوب اینستکه آدم خوب باید مظلوم باشد ، مثل امام حسین (ع) و این ذهنیت برای ما شکل گرفته که امام این خصوصیت را دارد که یا در محراب عبادت با فرقی شکسته و یا در زندانهای تاریک و نمور ویا با جگری تکه تکه شده به شهادت می رسد . لذا برای تغییر این ذهنیت باید خود را برای ظهور انسانی کامل و پاک از فرزندان حضرت زهرای اطهر (س) و اجرا کننده تمام دین و درهم شکننده دشمنان خدا و گیرنده حقوق مظلومان آماده کنیم .